marți, 17 martie 2009

Case traditionale romanesti

In primul rand imi place sa modelez cule. Nu pentru ca sunt dintr-o zona apropiata celei in care traiesc, ci pentru simplitatea si trainicia lor. Pentru ”boieria” lor de bun-gust, pentru bivalenta casa-cetate, pentru ca nu mai sunt asa de multe din cate au fost. Din pacate. E interesant ca termenul de ”cula” vine din limba turca, iar culele romanesti s-au nascut ca urmare a rezistentei si la atacurile turcilor, frecvente prin Tara Romaneasca de odinioara. Asadar, ne-am batut cu Poarta Otomana cu armele ei!


Una din cele mai frumoase cule, dupa parerea mea, este Cula Cartianu.

O alta, pe care am reluat-o in mai multe randuri, este Cula Maldaresti, din Valcea.

La fel de complexe sunt hanurile, punctele de reper pe drumurile de odinioara. Recunosc ca sunt o persoana careia ii place sa umble mult, poate prea mult uneori. cei de la Europa FM spun ca ”drumul este destinatia” si asta mi se potriveste in mare masura. De aici poate si simpatia pentru aceste ”institutii”, care faceau mai usoare legaturile dintre provincii si tarile din trecut, dintre oamenii care trăiau in ele.
Intrarea postalioanelor sau a calestilor se facea pe sub arcul din zid, la parter era carciuma, iar la etaj erau camerele pentru oaspeti. In spate erau tinute lemnele de foc si fanul pentru cai.

Un comentariu:

  1. Cula simpla doar in alb cu acoperis negru arata foarte bine. Cum as putea sa achizitionez una?

    RăspundețiȘtergere